مجله خبری ژرکا

مالیات پوشاک 1403 چقدر است؟

مزون لباس با چین خود و یک سر گوزن چوبی که بر روی دیوار وسط آن قرار دارد

مالیات به عنوان یکی از اصلی‌ترین بخش‌های اقتصادی هر فروشگاه لباس محسوب می‌شود که باید مزون داران و افرادی که فروشگاه لباس دارند به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. مخصوصا در سال‌های اخیر فشار برای مالیات پوشاک و هر نوع مالیات دیگری بیشتر شده است و حسابرسی آن دقیق‌تر شده است.

طبق ماده ۱۳۱ قانون مالیات های مستقیم فروشگاه های پوشاک از جمله مزون ها و مانتو فروشی ها، مشمول پرداخت مالیات عملکرد می شوند، که بر اساس میزان درآمد این فروشگاه ها محاسبه می‌شود. در اینجا قصد داریم برای شما مزون داران عزیز میزان مالیات پوشاک 1403 را بررسی کنیم و نحوه استعلام آن را آموزش دهیم.

قبل از صحبت از میزان مالیات، شما باید درکی کامل از مالیات و تعریف آن داشته باشید، به همین دلیل در ادامه به بررسی مالیات میپردازیم.

مالیات چیست؟

پرداخت مالیات به دولت در واقع از راه‌های توزیع برابر ثروت است و این کار نقش بسیار مهمی، در چرخه اقتصادی کشور ایفا می کند. در قانون مالیات‌های مستقیم، تمامی قواعد مربوط به مالیات، مشمولین آن، نحوه پرداخت و سایر موارد مرتبط، ثبت شده است.

مالیات پوشاک 1403 در واقع بخشی از درآمد دولت ها بوده که از افراد مشمول مورد نظر قانون گذار، دریافت می گردد و بدین ترتیب، بر توزیع عادلانه ثروت و رونق اقتصادی جامعه، تاثیر می‌گذارد.

بر اساس قانون، مالیات ها، به دو دسته کلی مالیات‌های مستقیم و مالیات‌های غیر مستقیم، تقسیم می شوند.

  • مالیات مستقیم، مانند مالیات بر درآمد اجاره ملک، است که به طور مستقیم از درآمد و دارایی افراد حقیقی و حقوقی مشمول مالیات، دریافت می‌شود.
  • مالیات غیر مستقیم، مالیاتی است که به طور غیر مستقیم، بر مصرف کالا و خدمات، وضع شده و از مصرف کنندگان کالا و خدمات، دریافت می‌شود.

جالب است بدانید، شرایط در کشورها اتخاذ می‌شود مبنی بر معافیت مالیاتی که طبق این شرایط خاص شما از پرداخت مالیات معاف می‌شوید. در ادامه به بررسی شرایط معافیت مالیاتی میپردازیم.

معافیت مالیاتی چیست؟

در قانون مالیات های مستقیم، موارد پرداخت مالیات و مشمولین آن مشخص شده است که هدف آن حمایت از افراد کم در آمد است. معافیت مالیاتی در واقع به این منظور است که بعضی از منابع درآمدی و سرمایه ای، از افراد مشمول پرداخت مالیات، خارج می شود که این خروج، می‌تواند برای مدت موقت باشد یا به صورت دائمی باشد.

دو نوع معافیت مالیاتی وجود دارد که یکی بر حسب عملکرد و دیگری بر حسب حقوق می‌باشد.

معافیت مالیاتی 1403

در اینجا میزان مالیات 2 نوع معافیت مالیاتی مشخص شده است.

معافیت مالیاتی درآمد ناشی از حقوق
میزان حقوقمیزان مالیات
حقوق تا 5 میلیون و 600 هزار تومانمعاف از مالیات
حقوق از 5 میلیون و 600 هزار تومان تا 10 میلیون10 درصد
حقوق از 15 میلیون تومان تا 25 میلیون تومان15 درصد
حقوق از25 میلیون تومان تا 35 میلیون تومان20 درصد
حقوق بیش از 35 میلیون تومان30 درصد
معافیت مالیاتی درآمد ناشی از عملکرد
میزان عملکردمیزان مالیات
درآمد خالص تا مبلغ 28 میلیون و 800 هزار تومانمعاف از مالیات
در آمد تا 50 میلیون تومان15 درصد
نسبت به مازاد 50 میلیون تومان، تا میزان 100 میلیون تومان درآمد20 درصد
مازاد بر 100 میلیون تومان درآمد25 درصد

در قوانین مالیات نحوه محاسبه مالیات برای هر صنف از جمله برای حوزه پوشاک و لباس مشخص شده است، که نحوه محاسبه مالیات پوشاک 1403 به صورت درصدی از حقوق افراد می‌باشد.

نحوه استعلام مالیات پوشاک 1403:

شما برای مشاهده وضعیت مالیاتی خود ابتدا باید وارد سایت درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی شوید.

سپس با نام کاربری که کد ملی فرد می‌باشد و رمز عبور خود وارد پنل کاربری شوید.

درگاه ورودی سازمان الکترونیک خدمات مالیایتی برای استعلام مالیات پوشاک 1403

سپس برای ورد به سامانه باید کدی که به شماره شما اس ام اس شده است را برای تایید وارد کنید.

قسمت کد تایید کاربری سامانه امور مالیاتی که کد 6 رقمی در آن پر شده است

پس از آن که وارد قسمت پنل کاربری خود شدید، برای مشاهده میزان مالیات پوشاک 1403 برای مزون خود، از قسمت منو گزینه فهرست پرونده های مالیاتی را انتخاب کنید.

منو پنل کاربری سازمان امور مالیاتی که دور فهرست هزینه های مالیاتی مستطیلی قرمز کشیده شده است که برای مشاهده مالیات پوشاک 1403 است

سپس با ورود به این قسمت می‌توانید پرونده های خود را مشاهده کنید و استعلام مالیات خود را بگیرید.

 قسمت پرونده های مالیاتی در سایت خدمات اکترونیک امور مالیاتی

حال که نحوه محاسبه و استعلام میزان مالیات پوشاک 1403 را آموختید، برای مزون و فروشگاه خود این مقدار را از سود خود کم کنید تا به میزانی دقیق تر از در آمد خود برسید.

البته اگر شما هنوز مزون خود را راه اندازی نکرده اید و بیشتر در حال تحقیق برای شروع هستید پیشنهاد می‌کنیم مقاله 4 نکته راه اندازی مزون لباس زنانه را بخوانید که به شما برای دیدی واضح تر کمک خواهد کرد.

جمع بندی

طی این مقاله سعی داشتیم شما را بیشتر با مالیات پوشاک 1403 آشنا کنیم و نحوه محاسبه آن را به شما آموزش دهیم.

ممنونیم که تا آخر این مقاله با ما همراه بودید. امیدواریم توانسته باشیم طی این مقاله شما را با مالیات پوشاک 1403 آشنا کنیم. خیلی خوشحال می‌شویم نظرات خود را زیر همین پست برای ما ارسال کنید و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *